Sunday, December 30, 2012

Bila Hati Menangis

“Sesungguhnya orang mukmin apabila melakukan sesuatu dosa, terbentuklah bintik hitam pada hatinya. Apabila dia bertaubat, kemudian menghentikan dosa-dosanya dan beristighfar, maka bersihlah daripadanya bintik hitam itu. Dan apabila dia terus melakukan dosa, bertambahlah bintik hitam itu pada hatinya, sehingga tertutuplah seluruh hatinya, itulah karat yang disebut Allah SWT di dalam kitabNya: Sesekali tidak, sebenarnya apa yang mereka lakukan telah mengkaratkan(menutup) hati mereka. Surah Al-Mutoffifin ayat 14.” (Hadith riwayat Al-Baihaqi)


Adakah hati ini masih bercahaya atau kelam dengan suraman tidak bermaya?
 
Tepuk dada tanyalah Iman. Siapakah kita ini? Apa tujuan kita hidup di dunia? Adakah semata-mata mahu hidup bahagia, berseronok dan mati begitu sahaja? Adakah kehidupan itu seboring sebegini rupa? Tengah kita bergembira ia berakhir dalam sekelip mata?
 
Bagi orang-orang yang berfikir tentulah ia tak akan menerima plot kehidupan begini. Mereka semestinya mahukan kesudahan yang bahagia dan berkekalan. Macam tengok movie, siapa mahu Hero mati di pengakhiran cerita. Tentu sekali terbakar panggung dibuatnya.
 
Begitulah kehidupan ini. Walaupun kehidupan kita di dunia ini sementara, akan ada Kehidupan yang berkekalan di sana, iaitu Akhirat. Yang menjanjikan kebahagiaan bagi orang-orang yang beriman dan kesengsaraan bagi yang Mungkar.
 
 Jadi, apakah persediaan kita untuk hidup berkekalan, bahagia di sana?

"Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu kedalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi, jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah bahwa Allah Maha Perkasa dan Maha Bijaksana."
(Al Baqarah: 208-209)

No comments: